måndag 17 november 2008

En Hemlighet blir snart ett äventyr.



Idag är det den 17 november och snart är vår väntan över och hemligheten är då ingen hemlighet längre utan förhoppningsvis början på ett äventyr. Vi tänkte chocka vår omgivning lite när vi ändå bestämt oss för en ny familjemedlem så vi har fortfarande inte sagt något. I detta nu när jag sitter och skriver är denna blogg fortfarande låst för allmänheten och hemsidan ligger inte ens ute än. På Söndag låser vi upp bloggen och förhoppningsvis ska Jocke vara klar med hemsidan också och då skickas en länk ut till de närmaste som de kan följa... sedan är det bara att invänta reaktionerna :)

För ungefär två år sedan träffade jag för första gången en rhodesian ridgeback som tog mig med storm. Om jag inte minns fel så hette han Ozzy. Jag var snabbt hemma och upprymd över denna vackra varelse och började genast söka upp bilder och information på nätet för att visa min karl vilket underverk till hund jag sprungit på.

Tanken på en hund i familjen har vuxit sig starkare och starkare de senaste året och för några månader sedan hade även Jocke blivit lika förtjust över denna ras som jag. Vi förstod att vi inte kan köpa en hund efter utseende så vi fick tag på en tjej här i stan som besvarade våra frågor och bjöd med oss tillsammans med deras rhodesian Eddy och ytterligare ett par som hade med sig sin Morgan på en långpromenad så vi skulle få en större uppfattning om rasen. Ja på den vägen är det. Efter denna promenad var det inte så mycket att diskutera. Vi hade en hanvalp tingad och nu kändes allt rätt.

Så bar det av den 18/10 nästan ända fram till Bollnäs till Eva och hennes underbara hundfamilj. Nu var valparna ca 3 veckor. De föddes den 26/9-08. 10 stycken små valpar som kämpade sig fram med sina stela "Bambi på hal is" ben och gnydde. Där fanns mamma Nova, pappa Mumin, mormor Elin och så hade hon Hjärtat. Under detta besök betalade vi glatt vår handpenning. Nu hade vi träffat valparnas föräldrar och de var helt underbara. Vi valde dock en annan valp än den vi först hade tingat och för bara några dagar sedan fick vi besked om att den valpen kommer bli vår!!!

Namndiskusionerna tog sin fart rätt snabbt. Barnen fattar nog fortfarande inte att detta är på riktigt så de har hållt sig utanför själva namnbiten men däremot har de följt med pappa och handlat bur, bädda och tuggben. Tillslut var jag och Jocke slående överens om namnet ENZO. Tänk att vi kom fram till ett namn vi båda gillade!!!

Ja jag kan säga att det påminner om att var gravid att vänta valp... varje dag passerar sakta men säkert och ibland kommer jag på mig själv med att bara traska fram och tillbaka utan syfte. Halsband, koppel, matskålar, bajspåsar, tuggben, klotång, leksaker, bur och bädda finns nu i vårt hus. Nu saknas bara ENZO.

På lördag den 22/11 då bär det av igen på en resa som blir över 100mil och efter de massa massa milen så är vi hemma igen med vår nya familjemedlem och efterlängtade valp... Jag har haft nedräkning sedan den 18/10 och vet ni vad? Nu är det bara 5 dagar kvar och
Vi Längtar!!!

Inga kommentarer: